Google Docs wsparciem relacji z debaty prezydenckiej w USA

Podczas ostatniej debaty kandydatów w wyborach prezydenckich, Hillary Clinton i Donald Trump prowadzili zmasowaną wymianę uwag pod adresem konkurenta, a także podawali szereg danych, które wymagały sprawdzenia, przed ich publikacją w mediach jako rzeczywiste fakty.
Wiele organizacji i redakcji prowadziło na żywo relację z debaty, ale działania agencji NPR zasługują na szczególną uwagę, ze względu na sposób publikacji informacji z wykorzystaniem usługi Google Docs.

Logo NPR

Weryfikacja faktów jest jednym z najciekawszych elementów transmisji z debat publicznych w USA, stąd szybka publikacja treści na stornie internetowej jest niezmiernie istotna dla przyciągnięcia i utrzymania zainteresowania odwiedzających.

Proces

W celu jak najszybszej publikacji relacji z debaty, NPR wykorzystała następujący proces publikacji:

  1. Wykorzystanie serwisu transkrypcyjnego do pozyskiwania tekstowej wersji wypowiedzi kandydatów przy pomocy API
  2. Załadowanie napływających tekstów przy użyciu Google App Script do dokumentu Google Doc.
  3. Korekta literówek i tranksrypcji
  4. Uzupełnienie o weryfikację faktów przez zespół 18 osób jednocześnie
  5. Publikacja zmian na serwerze i na stronie internetowej.

gocloud_pl-npr_infografika_google_docs

Publikacja

Podczas procesu produkcji relacji, łącznie prawie 50 osób miało dostęp do edycji dokumentu w Google Doc – dodawało adnotacje, modyfikowało zapisy i publikowało zmiany.
Gotowe relacje były publikowane na stronie NPR: http://www.npr.org/2016/09/27/495576599/fact-check-first-presidential-debate i wg informacji podanych przez rzecznika prasowego agencji, wykorzystane przez 90 stacji członkowskich agencji.

Wg informacji uzyskanych od Davida Eadsa z zespołu NPR Visuals Team, NPR posiadało już duże doświadczenie z wykorzystaniem Google Docs do zespołowej aktualizacji publikowanych informacji, ale po raz pierwszy zdecydowało się wykorzystać ten mechanizm we współpracy z zewnętrznym źródłem treści w postaci automatycznej transkrypcji wypowiedzi uczestników debaty. Jak powiedziała Amita Kelly, edytor w agencji NPR, był to pierwszy przypadek wykorzystania technologii Google na taką skalę w NPR.
Podczas debaty, witryna NPR.org miała prawie 7,5 miliona odsłon i 6 milionów użytkowników. 22 procent z nich śledziło debatę do samego jej końca. Co ciekawe, 70% ruchu generowanego na stronie wydarzenia pochodziło z urządzeń mobilnych.
Widać więc, że technologia Google sprawdza się w wielu zastosowaniach, czasami także mniej oczywistych, ale wymagających pracy wielu osób jednocześnie i dużej liczby odbiorców.

Artykuł źródłowy ukazał się na stronie Fundacji Niemana, której misją jest promocja i podnoszenie standardów dziennikarstwa.

Jeżeli chcecie się Państwo podzielić swoimi doświadczeniami z wykorzystania technologii Google, prosimy o kontakt – z przyjemnością opublikujemy taki opis przypadku.